۳۵ جمله از امام خمینی دربارۀ حضرت سیدالشهداء و عزاداری

۳۵ جمله از امام خمینی دربارۀ حضرت سیدالشهداء و عزاداری

* از خدا می‌خواستند آنها که سیدالشهداء ساکت باشد و آنها به خرسواری خودشان سوار باشند. از قیام اومی‌ترسند. او «مُسْلم» را فرستاده که مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت اسلامی تشکیل بدهد؛ این حکومت فاسد را از بین ببرد. اگر او هم سر جای خودش می‌نشست و در مدینه وقتی که مردک (ولید، حاکم وقت مدینه) می‌آمد می‌گفت که بیعت کن، می‌گفت بسیار خوب سلّمه الله تعالی! نعوذبالله اگر یک همچو چیزی می‌گفت، از خدا می‌خواستند؛ خیلی هم احترامش می‌کردند، دستش را هم می‌بوسیدند، روی سرشان هم می‌گذاشتند؛ پسر پیغمبر بود. صحیفه امام ج۲ ص۳۷۲
* اسلام را سیدالشهدا زنده نگه داشته است سیدالشهدا سلام الله علیه تمام چیز خودشان را، همه جوانان خودش را، همه مال و مَنال، هر چه بود، هر چه داشت- مال و مَنال که نداشت- هر چه داشت، جوان داشت، اصحاب داشت، در راه خدا داد و برای تقویت اسلام و مخالفت با ظلم قیام کرد. [در] مخالف با امپراتوری آن روز، که از امپراتوری های اینجا زیادتر بود، قیام کرد در مقابل او با یک عده قلیل. و با این عده قلیل در عین حالی که شهید شد، غلبه کرد. ۱۳۵۸/۰۷/۳۰
* اگر عاشورا و فداکاری خاندان پیامبر نبود، بعثت و زحمات جان فرسای نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم را طاغوتیان آن زمان به نابودی کشانده بودند. ‏‏۱۳۶۰/۰۳/۱۶
* اگر قیام حضرت سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- نبود، امروز هم ما نمى‏توانستیم پیروز بشویم. تمام این وحدت کلمه‏اى که مبدأ پیروزى ما شد، براى خاطر این مجالس عزا و این مجالس سوگوارى و این مجالس تبلیغ و ترویج اسلام شد. ۱۳۶۱/۰۷/۲۵
* این خون سیدالشهداست که خون‌های همه ملت‌های اسلامی را به جوش می‌آورد و این دستجات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان می‌آورد و برای اسلام و برای حفظ مقاصد اسلامی مهیا می‌کند. در این امر سستی نباید کرد. ۱۳۶۰/۰۸/۰۴
* این کلمۀ «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» یک کلمۀ بزرگی است که اشتباهی می‌فهمند. آنها خیال می‌کنند که یعنی هر روز باید گریه کرد! لکن این محتوایش غیر از این است. کربلا چه کرد، أرض کربلا در روز عاشورا چه نقشی را بازی کرد، همۀ زمینها باید آنطور باشند. نقش کربلا این بود که سیدالشهداء سلام‌اللّه‌ علیه با چند نفر جمعیت و عدد معدود، آمدند کربلا و ایستادند در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار. در مقابل امپراتور زمان ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند، لکن ظلم را قبول نکردند، و شکست دادند یزید را. همه جا باید اینطور باشد. همه روز هم باید اینطور باشد. ۱۳۵۸/۰۷/۰۴
* این مجالس روضه، این مجالس عزای سید الشهداء این آن تبلیغات بر ضد ظلم، این تبلیغ بر ضد طاغوت است. بیان ظلمی که به مظلوم شده تا آخر باید باشد. ۱۳۵۸/۰۷/۰۴
* این مجالس عزای سیدالشهداست و مجالس دعا و دعای کمیل و سایر ادعیه است که می‌سازد این جمعیت را اینطور، و اساس را اسلام از اول بنا کرده است به طوری که با همین ایده و با همین برنامه به پیش برود. و چنانچه، واقعاً بفهمند و بفهمانند که مسئله چه هست و این عزاداری برای چه هست و این گریه برای چه اینقدر ارج پیدا کرده و اجر پیش خدا دارد، آن وقت ما را «ملت گریه» نمی‌گویند، ما را ملت حماسه می‌خوانند. صحیفه امام ج۱۲ ص۳۴۶
* اینکه برای عزاداری، برای مجالس عزا، برای نوحه‌خوانی، برای اینها، اینهمه ثواب داده شده است، علاوه بر آن امور عبادیش و روحانیش، یک مسئله مهم سیاسی در کار بوده است. ۱۳۶۱/۰۳/۳۱
* آن روزی که افراد ادراک می‌کنند که – احتمال هم بدهند که – اسلام در خطر است، آن روز همان کاری که امام حسین کرد باید بکنند. آن روزی که احتمال ما بدهیم که اسلام در خطر است، باید همه‌مان فداکاری بکنیم، باید برویم دنبال کار. صحیفه امام ج۱۸ ص۱۷۸
* آن روضه‌های سنتی را سرجای خودش نگه دارید، و آن مصیبت‌ها را نگه دارید زنده که برکاتی که به ما می‌رسد از آنهاست، و از کربلا این برکات به ما می‌رسد. کربلا را زنده نگه دارید، و نام مبارک حضرت سیدالشهدا را زنده نگه دارید، که با زنده بودن او اسلام زنده نگه داشته می‌شود. ۱۳۶۲/۰۳/۲۱
* حضرت سیّدالشهداء به همه آموخت که در مقابل ظلم و در مقابل ستم، در مقابل حکومت جائر چه باید کرد. با این که از اوّل می دانست که در این راه که می رود، راهی است که باید همه اصحاب خودش و خانواده خودش را فدا کند و این عزیزان اسلام را برای اسلام قربانی کند، لکن عاقبتش را هم می دانست. اگر این نهضت حسینی نبود، یزید و اتباع یزید اسلام را وارونه نشان می‌دادند. صحیفه امام؛ ج۱۷، ص۵۵
* حضرت سیدالشهداء سلام‌اللّه‌ علیه در کربلا تشریف آوردند، و جنگ بین یک عدۀ کم با گروههای زیاد که به قتل ایشان و اسارت اهل بیت ایشان، و به شکست منتهی شد؛ لکن در عین حال یزید را شکست داد. این یزید در دنیا مفتضح شد، به طوری که دیگر نشد باقی بماند، برای اینکه مکتب محفوظ بود. مکتب، مکتب توحیدی و اسلامی بود، و اسلام محفوظ بود، از این جهت شکستی نبود.۱۳۵۸/۰۷/۰۲
* روضه سیدالشهداء برای حفظ مکتب سیدالشهداء است، آن کسانی که می‌گویند روضه سیدالشهداء را نخوانید. اصلاً نمی‌فهمند مکتب سیدالشهداء چه بوده و نمی‌دانند یعنی چه. نمی‌دانند که این گریه ها و این روضه‌ها حفظ کرده این مکتب را. ۱۳۵۸/۰۴/۱۷
* سفارش اکید ائمه مسلمین علیه السلام بر اقامه عزای سید مظلومان تا آخر و فریاد مظلومیت آل بیت رسول الله صلی الله علیه و آله و ظالمیت بنی امیه علیهم لعنه الله با آنکه بنی امیه منقرض شده اند. فریاد مظلوم بر سر ظالم است، و این پرخاش و فریاد باید زنده بماند. ۱۳۶۵/۰۵/۱۶
* ‏‏سلام بر حسین بن علی که با یاران معدود‏‎ ‎‏خویش برای برچیدن بساط ظلم غاصبان‏‎ ‎‏خلافت بپا خاست و از ناچیز بودن عِده و عُده به‏‎ ‎‏خود خیال سازش با ستمگر را راه نداد و کربلا را‏‎ ‎‏قتلگاه خود و فرزندان و اصحاب معدودش قرار‏‎ ‎‏داد و فریاد «هیهات منّاالذِّلَّهُ»اش را به گوش‏‎ ‎‏حق طلبان رساند.‏ صحیفه امام ج ۲۰ ص ۸۷
* سیدالشهدا علیه السلام که تمام جهات مادی خود را به معرض خطر در آورد و فدا کرد، در فکر آینده اسلام و مسلمین بود. به خاطر این که اسلام در آینده و در نتیجه جهاد مقدس و فداکاری او در میان انسان ها نشر پیدا کند. ولایت فقیه، ج۱ ص۱۲۳
* سیدالشهداء – سلام اللَّه علیه- از همان روز اول که قیام کردند برای این امر، انگیزه‌شان اقامه عدل بود. فرمودند که، می‌بینید که معروف، عمل بهش نمی‌شود و منکر، بهش عمل می‌شود. انگیزه این است که معروف را اقامه کند و منکر را از بین ببرد، انحرافات همه از منکرات است، جز خط مستقیم توحید هر چه هست منکرات است، اینها باید از بین برود. ۱۳۶۷/۰۱/۰۱
* سیدالشهداء و اصحاب او و أهلبیت او آموختند تکلیف را: فداکاری در میدان، تبلیغ در خارج میدان. همان مقداری که فداکاری حضرت، ارزش پیش خدای تبارک و تعالی دارد و در پیشبرد نهضت حسین سلام الله علیه کمک کرده است، خطبه‌های حضرت سجاد و حضرت زینب هم به همان مقدار یا قریب آن مقدار تأثیر داشته است. صحیفه امام ج۱۷ ص۵۴
* سیدالشهداء همه جا هست. «کلُّ اَرْضٍ کربلا؛ همه جا محضر سیدالشهدا است… همه محراب ها از سیدالشهدا است… امام حسین(علیه السلام) اسلام را نجات داد. ۱۳۵۸/۰۴/۱۷
* شهادت حضرت سیدالشهدا مکتب را زنده کرد. سیدالشهدا سلام الله علیه با همه اصحاب و عشیره اش قتل عام شدند، لکن مکتبشان را جلو بردند. کلمات قصار ص ۵۸
* شهادت سید مظلومان و هواخواهان قرآن در عاشورا، سرآغاز زندگی جاوید اسلام و حیات ابدی قرآن کریم بود. ۱۳۶۰/۰۳/۱۵
* فداکاری سید الشهدا سلام الله علیه است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است؛ زنده نگه داشتن عاشورا با همان وضع سنتی خودش از طرف روحانیون، از طرف خطبا، با همان وضع سابق و از طرف توده‌های مردم با همان ترتیب سابق که دستجات معظم و منظم، دستجات‌ عزاداری به عنوان عزاداری راه می‌افتاد. ۱۳۶۰/۰۸/۰۴
* کُلُّ یَوْمٍ عَاشوُرا وَ کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلا ؛ این یک عبارت آموزنده است. نه معنایش این است که هر روز کربلاست، هر روز بنشینید گریه بکنید . ببینید چه کرده، کربلا چه صحنه ای بوده، هر روز این صحنه باید باشد: مقابلۀ اسلام با کفر؛ مقابلۀ عدل با ظلم؛ مقابلۀ عدد کم با ایمان زیاد، در مقابل عدد زیاد با بی‌ایمانی. ۱۳۵۸/۰۶/۲۶
* کربلا را زنده نگه دارید، و نام مبارک حضرت سیدالشهدا را زنده نگه دارید، که با زنده بودن او اسلام زنده نگه داشته می‌شود. ۱۳۶۲/۰۳/۲۱
* کربلا کاخ ستمگری را با خون درهم کوبید؛ و کربلای ما کاخ سلطنت شیطانی را فرو ریخت. اکنون وقت آن است که ما که وارثان این خونها هستیم و بازماندگان جوانان و شهدای به خون خفته هستیم از پای ننشینیم تا فداکاری آنان را به ثمر برسانیم. ۱۳۵۸/۰۶/۱۶
* گریه کردن بر عزای امام حسین، زنده نگه داشتن نهضت است و زنده نگهداشتن همین معنا که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد، دستور است. کلمات قصار ص ۵۷
* ما هر چه داریم از این محرم است و از این مجالس. مجالس تبلیغ ما هم از محرم است، از این قتل سید الشهداست و شهادت اوست. ما باید به عمق این شهادت و تأثیر این شهادت در عالم برسیم و توجه کنیم که تأثیر او امروز هم هست. اگر این مجالس وعظ و خطابه و عزاداری و اجتماعات سوگواری نبود، کشور ما پیروز نمی ‏شد. همه در تحت بیرق امام حسین- سلام اللَّه علیه- قیام کردند. صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۵۸-۵۹
* ماه محرم برای مذهب تشیع، ماهی است که پیروزی، در متن فداکاری و خون به دست آمده است. صحیفه امام ج ۵ ص ۲۸۳
* مجالس بزرگداشت سید مظلومان و سرور آزادگان که مجالس غلبه سپاه عقل بر جهل و عدل بر ظلم و امانت بر خیانت و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت است، هر چه باشکوهتر و فشرده‏تر بر پا شود، و بیرقهای خونین عاشورا به علامت حلول روز انتقام مظلوم از ظالم، هر چه بیشتر افراشته شود. صحیفه امام ج ۵ ص ۷۶
* محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکاری سیدالشهدا ـ سلام‌اللّه‌علیه ـ است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است. ۱۳۶۰/۰۸/۰۴
* محرم ماهی است که به نسل‌ها در طول تاریخ راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت؛ ماهی که شکست ابرقدرت‌ها را در مقابل کلمه حق به ثبت رساند. ۱۳۵۷/۰۹/۰۱
* مگر ما از پیغمبر بالاتریم؟ مگر ما از حسین بن علی بالاتر هستیم؟ آنها هم همه چیزشان را دادند در راه هدفشان. ۱۳۵۹/۰۸/۱۲
* ملت بزرگ ما باید خاطره عاشورا را با موازین اسلامی هرچه شکوهمندتر حفظ نماید و به برکت آن و ارزش بی‌حساب ثارالله با حضور در صحنه، انقلاب عظیم خود را هرچه پایدارتر نگه دارد. جلد ۱۷ ص ۴۸۲
* وقتی مقصد الهی شد راه هرچه مشکل باشد چون مقصد الهی است باید به نظر آسان باشد. می‌بینید که در بعض روایات هست که حسین بن علی ـ سلام‌اللّه‌‌علیه ـ هرچه به ظهر عاشورا نزدیک‌تر می‌شد افروخته‌روتر می‌شد، رویش افروخته‌تر می‌شد. برای اینکه می‌دید که جهاد در راه خداست و برای خداست و چون جهاد برای خداست، عزیزانی که از دست می‌دهد از دست نداده است، اینها ذخایری هستند برای عالم بقا. صحیفه امام ج۱۷ ص۴۱۳

دیدگاه ها

نظرات 0